top of page
Forfatterens bildeSylvia Johnsen

Nyheten om et varslet habilitetsbrudd


Det var mange årsaker til at jeg gikk fra Arbeiderpartiet til Rødt, og en grunn var utvilsomt at sosialdemokratiet i Norge føltes mer som et nettverk enn ideologi og politikk. Og det var på årsmøtet i Lesbiske og homofile sosialdemokrater på tidlig 2000-tallet  jeg traff problemet Anette Trettebergstuen har med habilitet. Ikke bare forstår hun ikke habilitet, men selv etter at hun måtte gå har politikeren sparket til partileder Støre og samtidig utfordret en allmenn forståelse for at det er galt å løfte venner. Lykkes hun, er korrupsjonen fullendt. 


Stortingsrepresentant Trettebergstuen vant kampvoteringen i Hedmark representantskap bare 21 år gammel, og hun var allerede veteran da hun må fratre lokallagstyret fordi organisasjonsendringer gjorde at det ikke var akseptert å sitte i flere styrer som nominerer til partiets lister. Det har blitt for tett og problematisk at aktive medlemmer i mange roller nominerer venner til posisjoner. Organisasjonsutvalget endret reglene slik at styreverv måtte begrenses til ett lokallag av gangen. 


Lederen i det som kanskje er partiets viktigste nettverk er Bård Nylund, og det er blant annet ansettelse av ham som gjør at tidligere kulturminister Trettebergstuen idag blir etterforsket av Økokrim.  Foran årsmøte i Homofile og lesbiske Sosialdemokrater forteller Nylund hvorfor nettverket må klare seg uten Trettebergstuen, og nettopp derfor oppfordrer han forsamlingen til å stemme for et forslag til vedtektsendring som gir stortingsrepresentanter og AUF-ledere muligheten å møte i nettverkets styre med talerett. Etter Nylunds tale tok jeg ordet og spurte, for det virket rart på meg at utvalget identifiserer et problem, endrer reglene og lokallagets korreksjon er å forandre vedtektene slik at Trettebergstuen kan møte i styret likevel. Visstnok var AUF-lederen og Trettebergstuen stjerner i den engere krets. Vi er ikke mange, men har vi forbilder er det dem.. Jeg spør om forslaget fra styret ikke gikk imot partiets intensjon, og jeg spør retorisk “hvorfor er det greit å gi en stortingsrepresentant fra Hedmark fler rettigheter enn vanlige medlemmer?” Da kvakk det i Trettebergstuen. Hun reagerer med en misbilligende lyd. Jeg føler hun er fornærmet. Det var inntrykket mitt, og alle i rommet fikk. Nylund går raskt til votering og det blir som styret foreslo. En knippe folkevalgte får møte- og talerett i styret. Deretter går alle til utestedet Elsker. Det var på dansegulvet en av de tilstede kommer bort og takker for at jeg prøvde å løfte det prinsipielle, men som hun sa “det ble galt og ikke riktig tidspunkt”.  


Dagens vedtekter i Lesbiske og homofile sosialdemokrater skiller ikke på medlemmer. Det er lenge siden jeg satt på årsmøte i AP-nettverket, og det er en evighet siden Trettebergstuen avslørte svak refleksjonsevne og selvinnsikt. Jeg følte den ugne frykten og tok den på egen kappe. Jeg skylder på asperger; en diagnose jeg aldri har fått, men omfavner hvis det betyr at jeg har integritet til sak fremfor en persons såre følelser. Det er instinktet komiker Hanna Gadsby tilskriver  følelsen å være den eneste edru personen i et rom med fulle mennesker.   


Comments


bottom of page