top of page
  • Forfatterens bildeSylvia Johnsen

Betydningen av primtall for meg


Jeg fikk hjelp til å sette opp en webserver på universitetet, og fikk IT-støtte fra en venn som installerte et skjult program på datamaskinen som brukte internett til å telle primtall. Ikke visste jeg at det skulle være min start som aktivist for bitcoin.

Desember 4, 2017 - Sunde møtte i Oslo Tingrett førstegang

Jeg spilte sjakk på kvinnelandslaget og var snart ferdig utdannet Handelsøkonom da jeg kom til Universitetet i Oslo. Minst fire måneder i året brukte jeg dedikert på sjakk rundtomkring i verden, og valgte å starte studier i litteraturvitenskap og vie tid til studentpolitikk for å fortsette satsingen. Jeg ble på Blindern i seks år.

Alle sjakkspillere på den tiden ville ha de siste partiene i superturneringene. Derfor stakk jeg innom “Hundremeterskogen” tidlig på 1990-tallet, et datarom for hovedfag på ILF (Institutt for lingvistiske fag). Der kunne jeg lastet ned filene med siste nytt fra sjakkpartiene til Garry Kasparov og resten av sjakkeliten. Nerder i sjakk verden rundt var tidlig ute å dele filer, chatte og bygge nettverk for å være oppdatert om det aller siste. Jeg forsøkte iherdig å holde følge.

Når jeg meldte meg til instituttets semesteremne fikk jeg adgang til PC-stua permanent. Den gangen var det ikke et tilbud for grunnfagsstudenter, og det var fullt mulig og egentlig mer vanlig å levere hovedfagsoppgave skrevet på skrivemaskin.

Datarom for lavere grads studenter var den første kampsaken jeg hadde som studentpolitiker, og jeg var veldig stolt da HF-faktultet bygde om røykerommet i Sophus Bugge og fylte det med datamaskiner. Studentene fikk egen epost, og jeg var på nettet før mamma, som arbeidet på hovedkontoret i Telenor. Da Netscape ble lansert, satt jeg på Hundremeterskogen og laget hjemmesider, som en av de første kvinnene (og studenter forøvrig) på universitetet.

Studentpolitisk tok jeg først av alle på Blindern i bruk epostlister for å mobilisere listefyll, og i valget fikk jeg det travelt med å få opp en nettside før de andre fraksjonene. Konfigurasjon av apache-server var et problem med mine begrensede kunnskaper i programmering, og jeg måtte ringe en kollega fra Studentparlamentet og Realistlisten for å be om hjelp. Sturle Sunde kom raskt, og han gjorde alt klart så jeg fikk opp nettsidene. Den omgjengelige og trivelige Sunde var alltid hjelpsom og sosialt engasjert i studentvelferd. Han jobbet allerede deltid for USITs brukerstøtte. Når Sunde gikk derfra ga han beskjed om at i tillegg til å klargjøre serveren var det et program på maskinen som telte primtall. Jeg husker jeg tenkte at det var rimelig spesielt. Når jeg mange år senere hørte at Sunde drev med bitcoin og mining i kjelleren var jeg ikke overrasket.

Telling av primtall var noe Sunde og flere av de andre på USIT brukerstøtte satt igang når de hjalp noen med epost og annet PC-krøll. De var del av en gigantisk internett og matematikk dugnad som tok sikte på å finne det høyeste primtallet.

Store norske leksikon forteller om store primtall:

"I mai 2017 er det største kjente primtallet 274 207 281–1, et tall med 22 338 618 siffer. [...] Det er uhyre tidkrevende å avgjøre om store tall er primtall, og i våre dager bruker man tusenvis av datamaskiner som er koblet til Internett, og som hver utfører en liten del av de nødvendige beregningene."

Minner jeg han idag om hvordan de satt igang professor-PCer for å telle primtall, er Sunde raskt med å presisere at sånt sluttet han med straks han begynte med bitcoin, for blokkjeder gjorde CPU-kraft til penger.

Jeg gikk videre fra Blindern og endte i bank, der jeg arbeidet tett i miljøet for betalingsformidling gjennom 16 år. Når jeg sluttet kom jeg raskt i kontakt med Sunde, som jeg holdt jevn kontakt med gjennom årene, og ble da gjort kjent med problemene han og andre i bransjen møter.

Sturle Sunde var og er en pioner for bitcoin i Norge, og han har rukket å bli et emnefelt på Dagens Næringslivs nettsider. Mye fordi han er gjort til et eksempel av norske banker. Bitcoin og blokkjeder representerer et paradigmeskifte i finans. I et stygt maktspill for å beholde kontroll over norsk økonomi og norske kunder har han blitt et offer for bankenes dulge antydninger og ulovlig praksis. Hvis det kan skje han, kan det skje andre.

Kampen for næringsfrihet for bitcoin og virtuell valuta i Norge er mer enn å spre informasjon og forebygge fordommer mot teknologien som vil forandre internett og handel. Jeg kjemper for en venn, og alle som ham. Og for meg er veien fra primtall til bitcoin hvorfor jeg stilte til styremedlem i Norges Bitcoin- og Blockchainforening (NBBF) og en viktig grunn for at jeg startet denne bloggen.

Januar 2019 ble Sunde bitmynthandel første vekslingstjeneste for virtuell valuta godkjent i Finanstilsynet.

bottom of page